علائم کبد چرب چیست؟ + معرفی راهکارهای درمان آن

کبد یکی از اعضای مهم بدن است که وظیفه آن حذف مواد زائد از تخریب گلبول های قرمز خون به صورت صفرا، سم زدایی از بدن، تولید مواد لخته کننده خون، ذخیره قند به شکل گلیکوژن و تنظیم چربی و قند خون. گاهی این عضو ملتهب می شود و چربی در آن تجمع می یابد که به آن کبد چرب می گویند.
امروزه به دلیل چاقی بیشتر افراد، میزان ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.

به گزارش اخبار تایمز؛ این بیماری از آن جهت حائز اهمیت است که در طی این فرآیند سلول های کبدی از بین می روند و اگر به موقع تشخیص داده نشود و درمان به موقع انجام نشود باعث ایجاد بیماری خطرناکی به نام سیروز کبدی و نارسایی آن می شود. تجمع چربی در کبد در افراد غیرفعال و چاق، افراد دیابتی، پرچرب، افراد استرسی و افرادی که نوشابه و فست فود بیشتری با مواد نگهدارنده مصرف می کنند دیده می شود.

علائم بیماری کبد چرب:

  •  زردی چشم: وقتی گلبول های قرمز در کبد تجزیه می شود، بیلی روبین تولید می شود. بیلی روبین رنگ زرد دارد و زیاد شدن آن در بدن باعث زردی می شود. اختلال عملکرد کبد باعث افزایش این ماده در بدن و زرد شدن پوست و سفیدی چشم می شود.

علائم کبد چرب چیست؟ + معرفی راهکارهای درمان آن

  •  ورم پا: زمانی که بیماری کبد چرب پیشرفت می کند به سیروز کبدی تبدیل می شود که در این مرحله باعث تورم دست و پا می شود. درجه ۱ تا ۳ این علائم را ندارند. این عارضه با حالت تهوع، کاهش وزن و تجمع مایع در شکم همراه است.
  •   قرمزی کف دست: در مرحله اولیه این بیماری علامت خاصی وجود ندارد و ممکن است کسی متوجه آن نشود، اما با پیشرفت آن، فرد لکه های قرمز رنگی را در کف دست مشاهده می کند.

علائم دیگری از وجود این بیماری در بدن :

  1.   جوش صورت: آکنه صورت مربوط به کبد چرب نیست و فقط زردی پوست یکی از علائم آن است اما غذاهای چرب، مصرف الکل و فست فود باعث ایجاد آکنه می شود. که روی کبد اثر منفی می گذارد.
  2.  تورم بدن: در سیروز کبدی درجه ۴ آب در شکم جمع می شود و باعث تورم می شود و همچنین امکان تورم پاها وجود دارد.
  3.   درد شکم: درد در سمت راست شکم و بالای شکم یکی از علائم این بیماری است که در آخرین مراحل این بیماری دیده می شود.
  4. خارش پوست: گاهی اوقات افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بدن خود را خارش می کند. البته برای افرادی که سیروز کبدی دارند این اتفاق می افتد.

علائم کبد چرب چیست؟ + معرفی راهکارهای درمان آن

از دیگر علائم کبد چرب می توان به کاهش اشتها، کاهش وزن، خونریزی بینی، ضعف و خستگی، گیجی، بزرگ شدن سینه ها در مردان و درد شکم اشاره کرد.

راه های درمان کبد چرب

هیچ داروی تایید شده ای برای این بیماری وجود ندارد. تغییر سبک زندگی می تواند به درمان آن کمک کند، مثلاً کاهش مصرف الکل یا پرهیز از آن، کاهش وزن افراد چاق، تغییر رژیم غذایی می تواند در درمان کبد چرب بسیار موثر باشد، اما اگر این بیماری در مرحله پیشرفته باشد به سیروز تبدیل می شود.

پزشک معالج با کمک دارو یا جراحی و توصیه به بیمار برای تغییر سبک زندگی می تواند این بیماری را درمان کند. البته سیروز باعث نارسایی کبد می شود و اگر این اتفاق بیفتد باید پیوند کبد انجام شود. البته درمان های خانگی برای کبد چرب وجود دارد. جدای از کاهش وزن و پرهیز از الکل، داشتن یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، کم چربی اشباع و ترانس و نیم ساعت ورزش در روز بسیار مفید است.

مصرف مکمل های ویتامین E برای پیشگیری و درمان آسیب کبدی مفید است. داشتن یک رژیم غذایی سالم برای درمان و کاهش عوارض این بیماری بسیار مفید است.

انواع کبد چرب :

  • درجه ۱: این بیماری در اثر خوردن غذای ناسالم ایجاد می شود و ساده ترین نوع کبد چرب است. با فعالیت بدنی روزانه و تغذیه سالم قابل حل است.
  • درجه ۲: در این صورت باید رژیم غذایی خاصی رعایت شود و وضعیت بیمار سخت و پیچیده می شود.
  • درجه ۳: برای درمان این بیماری تغذیه مناسب، ورزش و دوری از استرس مهم است.
  • درجه ۴: این بیماری به سیروز کبدی معروف است، اگر درمان به موقع شروع نشود، فرد باید پیوند کبد انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml