پروژه‌ی اتصال مدارس به فیبر نوری سه سال زمان لازم دارد

به گفته‌ی وزیر ارتباطات تا قبل از شهریور ماه امسال ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس به فیبر نوری متصل می‌شوند.

کیفیت خدمات ارتباطی در ایران همیشه مورد انتقاد بوده و طبق گفته‌ها اتصال به فیبر نوری می‌تواند راه‌حل این معضل باشد. طبق مطالعات انجام شده، استفاده از فیبر نوری در سراسر جهان به دلیل مزایای بی‌‌نظیر آن مانند سرعت بیشتر، تضعیف کمتر و ظرفیت انتقال اطلاعات بیشتر و… در حال افزایش بوده و در ایران نیز صحبت استفاده از آن به طور جدی پیگیری می‌شود.

آذر ماه سال گذشته بود که مسئولان وزارت ارتباطات تأکید کردند که با برنامه‌ریزی‌های‌ صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم، ۸۰ درصد یعنی حدود ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری متصل خواهند شد. این پروژه با اما و اگرهایی روبه‌رو شد، برخی‌ها معتقد بودند که فیبرنوری پروژه هزینه‌بر و سختی خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که اثر آن را در کوتاه‌مدت شاهد باشیم اما در مقابل عده‌ای بر این باورند که فیبرنوری به دلیل کارایی و ظرفیت انتقال بالا گزینه بهتری نسبت به کابل‌های فلزی مسی خواهد بود و نباید در این زمینه از دنیا عقب بمانیم. با وجود این اما و اگرها، پروژه فیبر نوری در کشور استارت خورده است و امروز خبری مبنی بر اتصال مدارس کشور به اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری منتشر شده است.

اخیرا مراسمی برای امضای تفاهم‌نامه و آغاز عملیات اجرایی اتصال پر سرعت مدارس کشور از طریق فناوری فیبرنوری امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. وزیر ارتباطات در این مراسم گفته است که «این اقدام برای آینده بچه‌هاست و این پروژه‌ای است که وزارت ارتباطات دنبال می‌کند تا طی سه سال انجام انجام شود. پروژه فیبر نوری زیر ساخت آینده کشور است و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت این امکان برای ۲۰ میلیون خانوار فراهم شود.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد:

در نظر داریم تا پایان سال جاری، پیشرفت پروژه به ۴۰ درصد برسد یعنی هشت تا ۱۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار بگیرند. این اقدام باید ۱۰ سال قبل آغاز می‌شد. همچنین اگر بخواهیم نسل پنجم اینترنت را توسعه دهیم حتما باید آنتن‌های بی تی اس به فیبر وصل شوند. همچنین این پروژه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات است. برای ما شهر و روستا فرقی ندارد و فناوری ارتباطی را هم در شهر و هم در روستا ایجاد می‌کنیم. تا الان ۴۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند، ۳۰۰۰ روستا باقی مانده که به مرور متصل می‌شوند و پس از این کار ، فیبر‌کشی در روستاها هم آغاز می‌شود. شبکه ملی داخل شهر و بین استانی درحال تقویت است و چهارشنبه همین هفته ۲۵ درصد به ظرفیت به شبکه مادر مخابراتی کشور اضافه می کنیم اما نکته مهم این است که این کار با تجهیزات ۱۰۰ درصد ایرانی برای اولین بار انجام می‌شود، به عبارتی تا چند وقت قبل ما این تجهیزات را وارد می‌کردیم اما در حال حاضر این تجهیزات را در داخل کشور می‌سازیم و حتی آنها را صادر هم می‌کنیم که این اتفاق بزرگی است.

حتی تجهیزات همین پروژه هم یک زمانی ۱۰۰ درصد آن وارد می‌شد اما الان ۳۰ الی ۴۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود. ما پروژه فیبر نوری را از مدارس آغاز کردیم و در نظر داریم ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس را در سال جاری قبل از شهریور ماه به فیبر نوری متصل کنیم و تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس دیگر به این فناوری متصل شوند و تا اخر این دولت تلاش می‌کنیم همه مدارس را از طریق  فیبر نوری به شبکه متصل کنیم.

علاوه بر موارد گفته شده پنجره ملی خدمات هوشمند هم وجود دارد که خدمات از طریق آن به مردم ارائه می‌شود. ۵۰ درصد خدمات از این طریق به مردم ارائه می‌شود و قرار است تا پایان سال همه خدمات از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند به مردم ارائهه شود و یکی از سازمان‌هایی که در این حوزه پیشرو بود وزارت آموزش و پرورش است. امروز روز بزرگی برای ارتباطات و آموزش و پرورش است. ان‌شاالله این زیرساخت پر سرعت و با کیفیت را در اختیار همه مردم قرار دهیم و در روز چهارشنبه آغاز عملیات اجرایی در ۱۰۰ شهر را خواهیم داشت و در حدود ۱۰ شهر شروع می‌کنیم، همین سرویس و خدمات را به مردم در روز جهانی ارتباطات،  ارائه کنیم.

پروژه فیبر نوری از بهمن سال گذشته با جدیت در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است و تلاش‌های وزارت ارتباطات همچنان برای توسعه پروژه فیبر نوری ادامه دارد. آنطور که وزیر ارتباطات گفته بود اکنون حدود ۲ میلیون پوشش فیبر نوری در ۱۰ استان ایجاد شده است و وزارت ارتباطات تا پایان سال به هدفی که مشخص شده است دست پیدا خواهد کرد. حال باید منتظر ماند و دید پروژه فیبر نوری در کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت و آیا طبق وعده‌ها می‌تواند تا پایان سال به هدف خود برسد یا خیر؟

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml